MATKAILUAUTOILLEN

By Jaana K - 1.25

Kesäpäivä, mummon kukkaverhoja muistuttavat tien pientareet, sininen taivas ja valkoiset pilvenhattarat. Tie. Siinäpä se millä pääsee kesälomatunnelmiin. Teimme pienen matkailuautoreissun Suomen toiselle laidalle ja Pohjois-Karjalaan heti loman aluksi, että saatiin kesäloma kunnolla käyntiin.

Matkailuautoilu oli meidän viisivuotiaan toive. Viime kesänähän teimme reissun Lappeenranta-Tampere-Naantali-Ahvenanmaa-Kouvola ja se on jäänyt tytön mieleen. Siitä on puhuttu koko pitkä talvi ja kyllähän tyttö nautti kun pääsi taas tekemään kynähommia pöydän ääreen ja nukkumaan matkailuautoon.
 Aloitimme reissun Iisalmesta isoisovanhempien luonta ja siitä katsoimme sään mukaan seuraavan kohteen. Odotukset korkealla käänsimme auton nokan kohti Kalajokea, paikkaa joka on kai suomalaisen kerran elämässään nähtävä. Hiekkadyynit ja merinäkymä oli kyllä hieno, mutta jostain syystä hohto paikkaa kohti katosi kun lähdimme kävelemään kohti merta.
 Tarkoitus oli viettää yö Kalajoella, katsoa hienot auringonlaskut ja lekotella rannalla, mutta ei se Saimaalaisille ollut kesälomapaikka. Sieltä puuttui jotain. Hyppäsimme autoon iltapäivällä ja otimme suunnan kohti kotoisampia maisemia. Ajoimme niin pitkään ennenkuin maisemaan alkoi ilmaantua tasaisten peltojen ja suorien maanteiden sijaan mäkiä ja järviä. Yhdentoista maissa illalla olimme päässeet Nurmekseen asti ja alkoi tuntua siltä, että voisi käydä huuhtomassa Kalajoen hiekat varpaista pois. Google Maps opasti meidät lähimpään rantaan ja täytyy sanoa, että vasta tuolla tuntui siltä miltä Suomen kesän pitää tuntua. Minä nautin auringonlaskusta ja matkakaverit otti vielä vesisodan viileässä vedessä.
Seuraavana aamuna suuntana oli Koli. Olemme käyneet Kolin huipulla kerran talvella lumikenkäilemässä ja jo se oli mahtavaa, kesä kuitenkin vei nyt voiton. Haaveena olisi vielä nähdä nuo maisemat auringonnoustessa, mutta keskikesällä kun aurinko nousee heti kolmen jälkeen se on mahdotonta viisivuotiaan reissukaverin kanssa. Ehkä syksyn kalenteriin laitetaan kylpyläviikonloppu ja usvaisen auringonnousun kuvaaminen Kolilla. Näistä maisemista mykistyy kuitenkin joka kerta, olipa se kesä tai talvi. Tämä on yksi Suomen kansallismaisemista eikä ihme. Täällä tuntui kodilta.
Ensimmäisen lomaviikon loppu vietettiinkin sitten kotipaikallani ajellen kesäillassa pitkin kotikylän teitä ja viikko päätettiin sukujuhliin. Tämä loma tuntuu kyllä hyvältä ja toivotaan, että vielä parempaa on luvassa. Viikon verran kannattaakin seurailla minua tiivisti instassa @byjaanak. Luvassa pitäisi olla mykistäviä maisemia ;)